سوپر هويج ها





هويج يکي از مغذي ترين مواد غذايي موجود در طبيعت مي باشد و امروزه محققان دانشگاه پزشکي «بايلور» واقع در تگزاس، «هويج غني شده» توليد کرده اند. محققان، ژن هويجي را طرح ريزي کردند که غني از کلسيم مي باشد؛ و اميدوارند اين هويج جديد که «سوپر هويج» نام دارد با قرار گرفتن در رژيم هاي غذائي روزانه ي افراد، آن ها را در مقابل بيماري هايي مانند شکستگي استخوان و استئوپروز (پوکي استخوان) مصون کنند.
بنابر تحقيقات انجام شده، اگر فردي از گونه ي جديد هويج (سوپر هويج) استفاده کند، به ميزان 41درصد کلسيم بيشتري نسبت به هويج هاي معمولي جذب مي کند؛ البته تحقيقات بيشتري نياز است تا اين هويج جديد در اختيار مصرف کنندگان قرار گيرد. مواد غذايي لبني حاوي کلسيم فراواني هستند؛ اما بسياري از مردم نمي توانند لاکتوز موجود در مواد لبني را تحمل کنند و از طرفي، چربي موجود در مواد لبني چاق کننده مي باشد. بنابراين دانشمندان اميدوارند که اين «سوپر هويج ها» بتوانند ميزان مناسب و کافي کلسيم را به بدن مصرف کننده برسانند.
«بتاکاروتن» موجود در هويج يک «آنتي اکسيدان» قوي مي باشد که مي تواند با راديکال هاي آزاد موجود در بدن انسان که منجر به بيماري هايي مانند سرطان و بيماري هاي قلبي مي شوند مبارزه کند. اين تيم تحقيق همچنين در حال بررسي توليد نوعي کلم بروکلي است که حاوي «سولفوراپين» زيادي مي باشد. اين ماده ي شيميايي مي تواند بدن را در مقابل سرطان محافظت کند.
منبع: ماهنامه تخصصي دنياي سلامت در زمينه ي پزشکي و پيراپزشکي دنياي سلامت شماره 32